Programe de formare a adulţilor prin (re)integrare profesională

Categorie: Programe formare continua Creat: Sâmbătă, 29 Decembrie 2007
    În perioada 2001-2006, unitatea (atunci  Grupul Şcolar „Gheorghe Asachi” Botoşani) a elaborat, câştigat şi derulat mai multe proiecte de formare a adulţilor din municipiul şi judeţul Botoşani, cu puternic impact pentru şcoală şi comunitate, materializat în rezultatele următoare.
• S-a iniţiat şi dezvoltat o relaţie durabilă de parteneriat şi colaborare, între unitate şi Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Est, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Consiliul Local Botoşani, mai multe societăţi comerciale (Forma, Mecanica, Electrocontact, UPSS) din Botoşani şi asociaţii comunitare – cum ar fi „Romani Bari”, Fundaţia Naţională pentru Dezvoltare Comunitară, Fundaţia „Hend of Help” ş.a.
• Unitatea s-a implicat în implementarea programelor de formare continuă a adulţilor, finanţate prin fonduri europene, guvernamentale şi locale, oferind oportunităţi de rezolvare a unor probleme sociale şi profesionale ale comunităţii locale (orientarea şi reorientarea în carieră a unor persoane aparţinând categoriilor de populaţie defavorizate şi marginalizate, asigurarea unor calificări solicitate de piaţa locală a muncii, creşterea nivelului de pregătire profesională şi de viaţă a membrilor grupurilor ţintă, stimularea participării efective şi active a adulţilor, din diverse categorii şi grupuri sociale şi etnice, în viaţa economico-socială a comunităţii locale, schimbarea unor mentalităţi referitoare la posibilităţile de integrare socială şi profesională a romilor ş.a.), care au contribuit nemijlocit la creşterea prestigiului unităţii.
• Şcoala a avut posibilitatea de a integra în grupurile ţintă foşti elevi ai unităţii, în vederea facilitării accesului lor pe piaţa muncii şi, implicit, stimulării interesului actualilor sau/şi al viitorilor absolvenţi ai şcolii asupra acestor modalităţi de formare continuă, oferite chiar de şcoala în care îşi desfăşoară/urmează să-şi desfăşoare activitatea.
• Unitatea şi-a completat şi modernizat baza materială a unităţii şi a diversificat facilităţile oferite pentru instruirea şi formarea tinerilor.
• Şcoala s-a autorizat ca furnizor de formare profesională pentru calificările vizate de proiecte.
• Implicarea mai multor cadre didactice, didactice-auxiliare şi nedidactice din unitate în echipele de implementare ale proiectelor a contribuit direct la perfecţionarea lor continuă şi la stimularea financiară a interesului pentru continuarea unor astfel de activităţi.
    Programele de formare a adulţilor, derulate de unitate, sunt detaliate în tabelul următor:
 Denumire program   
 Perioada Grup ţintă   Buget euro
Reconversia profesională a personalului militar disponibilizat ca operatori tehnică de calcul (fonduri ale Băncii Mondiale şi guvernamentale) 2002 23 3050
Reconversia profesională a unui grup de angajaţi din Botoşani în meseria de forjor-tratamentist (fonduri ale Băncii Mondiale şi guvernamentale) 2002 22 4500
Integrarea socială a unui grup de romi prin calificarea în meseria de turnător-formator (Phare 2001 – Componenta roma) 2003 30 25000
Recalificarea unui grup de persoane din municipiul Botoşani în meseriile de strungar/frezor pentru a le asigura menţinerea pe piaţa muncii (Phare 2002) 2005 26 25000
Asigurarea accesului pe piaţa muncii a unui grup de şomeri din municipiul Botoşani, prin calificarea în meseria de strungar (Phare 2002) 2005 25 22000
    Experienţa acumulată prin derularea proiectelor de formare a adulţilor a putut fi extinsă,  diversificată şi orientată spre alte direcţii de interes pentru colegiu.
    Tranziţia de la şcoală la locul de muncă şi monitorizarea absolvenţilor – problematică reală şi complexă, a fost abordată în cadrul Programului Phare TVET RO 2002 de modernizare a învăţământului profesional şi tehnic, prin:
        • Seminarul de formare a directorilor de unităţi TVET referitor la "Tranziţia de la şcoală la muncă" (14-26.03.2005, Sinaia), susţinut de expertul IMC Consulting Niels Kristensen (Danemarca), asistat de expertul local – Rodica Dromereschi (cadru didactic al unităţii), la care a participat şi directorul ei – prof. Georgeta Pogurschi;
         • proiectul "Tranziţia de la şcoală la muncă" – realizat de toate unităţile TVET şi pe care colegiul l-a implementat în 2005-2006 şi l-a prezentat, ca exemplu de bună practică, la Seminarul directorilor unităţilor de învăţământ Phare TVET (24-25.08.2005, Sinaia).
    Caracterul ei actual şi conexiunile ei cu implicarea şcolilor în formarea continuă, prin programe de învăţare de-a lungul întregii vieţi, o menţine printre preocupările majore ale conducerilor de unităţi şcolare, astfel încât colegiul a avut posibilitatea de a împărtăşi din propria experienţă şi a beneficia de exemplele altor şcoli, în cadrul Cercului metodic al directorilor unităţilor de învăţământ liceal şi profesional (Grupul Şcolar Vorona, 24.05.2007), unde a susţinut prezentarea electronică tematică Monitorizarea evoluţiei absolvenţilor – Sursa Planurilor de îmbunătăţire pentru asigurarea calităţii.
    Proiectul „Leonardo da Vinci” COPFIM – "Consultanţă şi orientare pentru formarea individuală a emigranţilor", iniţiat de Agenţia pentru Dezvoltare Regională Nord-Est şi derulat în parteneriat cu asociaţii şi instituţii de profil din Italia şi Franţa, în perioada 2004-2006, a avut ca obiectiv experimentarea unui nou profil de competenţe şi a unor instrumente inovative ad-hoc care să asigure servicii de orientare şi consiliere categoriilor dezavantajate de persoane (minorităţi etnice, persoane cu venituri mici) sau emigranţilor. În cadrul proiectului, directorul unităţii – prof. Georgeta Pogurschi, în calitate de cercetător COPFIM, a colaborat cu o echipă de lucru, alcătuită din cadre didactice din unitate, pentru a realiza diversele cerinţe specifice:
• elaborarea de materiale, referitoare la Situaţia şomajului la nivel naţional, regional şi în judeţul Botoşani, în perioada 1991-2004, Emigrare, Imigrare, Programe de sprijin pentru Regiunea Nord-Est, Legislaţie referitoare la categorii defavorizate de populaţie, muncă, emigrare şi imigrare, Categorii de populaţie defavorizate – situaţia calificărilor;
• realizarea formei finale a Manualului de bune practici, realizat pe baza materialelor amintite;
• organizarea şi diseminarea, la nivel local, a unor cursuri modulare de instruire profesională, destinate persoanelor în căutarea unui loc de muncă, pe baza suportului de curs elaborat;
• adaptarea şi implementarea unui soft (realizat de partenerul francez) pentru testarea şi evaluarea persoanelor în căutarea unui loc de muncă.
Accesări: 2536